Eerste constructieve geopolymeerbeton in kunstwerk van Rijkswaterstaat en ProRail​

De nationale primeur was in Heiloo waar geopolymeerbeton is toegepast in een onderdoorgang op de plaats waar de Vennewatersweg het spoor kruiste. Het project is uitgevoerd in opdracht van ProRail binnen de TunnelAlliantie door de combinatie Mobilis – Hegeman.
In dit project is voor het eerst in Nederland een duurzaam beton toegepast. Nooit eerder werd geopolymeerbeton in een hoofddraagconstructie van een overheidsproject toegepast. Geopolymeer heeft een groot voordeel: de CO2-footprint. Deze is fors lager dan van traditioneel beton.

 

​In oktober 2019 is een begin gemaakt met een proefstort van een wand in gewapende geopolymeerbeton. Mobilis werkt bij de ontwikkeling hiervan nauw samen met materiaalkundig adviesbureau Delta Concrete Consult (het huidige SCS) uit Vianen dat geheel zelfstandig geopolymeer-recepturen ‘op klantspecificatie’ ontwikkelt. Tussen Delta Concrete Consult en Mobilis, werd al een aantal jaren samengewerkt in de vorm van ‘beton technologische support’ waarbij training van specialisten bij ontwerpbureaus, ondersteuning van kader in uitvoeringsprocessen, maar ook creatieve input in tenderteams plaatsvond. Het proactief verbinden van expertises lopend van constructief- en levensduurontwerp, via productie- en uitvoering tot onderhoud, sloop en circulaire her-inzet, was echter een gecoördineerde ‘sprong in het diepe’ waardoor Mobilis voor Delta Concrete Consult de eerste ‘launching customer’ van haar recepturen werd. Recent resulteerde dit in deelname in- en oprichting van de nieuwe entiteit Sustainable Concrete Solutions (SCS), waarbij doelbewust de hele markt (producenten van betonmortel, prefabbeton èn aannemers, de mogelijkheid wordt geboden van toegang tot deze bindmiddeltechnologie.

 

Rijkswaterstaat en ProRail zeer geïnteresseerd
Grote publieke opdrachtgevers als Rijkswaterstaat en ProRail zijn zeer geïnteresseerd in geopolymeerbeton. In Nederland zijn, na ondertekening van het internationale Milieuakkoord in Parijs en het nationale Betonakkoord, grote marktpartijen steeds nadrukkelijker op zoek naar duurzame alternatieven voor gangbare grondstoffen en producten. Het onderzoek van Mobilis, medeondertekenaar vanaf het eerste uur van het Betonakkoord, wordt financieel mede mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit ‘de Klimaatenvelop’: een initiatief vanuit het Rijk voor stimulering van circulaire economie.
“Met een eigen type geopolymeerbeton slaan wij meerdere vliegen in één klap”, vertelt Jos Kronemeijer. “We bieden onze opdrachtgevers graag een betonsoort die in constructief opzicht gelijkwaardig is aan traditionele beton terwijl we de CO2-footprint aanzienlijk verlagen. We hoeven er géén primaire grondstoffen uit een ver buitenland bij in te zetten en het verhard beton blijft circulair inzetbaar en recyclebaar. Dat alles tegen vergelijkbare productie- en realisatiekosten.”

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.